Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.
Gledesytringer fra mange hold da riksvei 4 Lunner grense–Jaren, en strekning på vel 9 kilometer nord for Oslo, i helgen ble åpnet som firefeltsvei med midtdeler.
Mange års arbeide er unnagjort og mange milliarder kroner er investert – og så er helgen kommet da Citybanan, den nye togtunnelen under Stockholm, skal åpnes for trafikk.
Norsk oljevernteknologi blir tatt i bruk for å rense havner for søppel. I fire norske havner er en ny avfallssamler tatt i bruk og blir der testet ut med tanke på videre utplassering.
Noen miljøtiltak innen transportsektoren gir bedre effekt enn andre, og så gjelder det naturligvis å velge smart …
En diger lastebil i en trang parkeringslomme, sjåføren triller varer over fortauet og virker brydd over at Oslo-trikken bare så vidt klarer å smyge seg forbi lastebilen … En situasjon av den typen som gir arbeid til Elise Caspersen, Karin Fossheim og Tale Ørving.
Statens vegvesen bommet da det skulle legges frem utregninger av bompengegrunnlaget for samferdselsprosjekter på Vestlandet til grunnlagsdokumentet for den nye NTP-en.
Han er svensk, denne Gunnar Lindberg. Ikke desto mindre er han nå på vårparten blitt valgt inn som medlem av styret i Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og der omkring.
Statens jernbanetilsyn mener at den statlige jernbanenettforvalteren Bane NOR opptrådte lovstridig ved å gi en godstogoperatør fordeler på bekostning av en annen, med svekket konkurranse som et resultat.
Etter omfattende oppgraderingsarbeider, er sjøveien inn til og ut fra Oslo å anse som tryggere enn før, for både store og små fartøyer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern