Du er her

  • Hjem
  • /
    En mulig brems for svenske lyntog

En mulig brems for svenske lyntog

Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Lyntogfarten på 250 km/t fremkommer i Trafikverkets forslag til nasjonal plan for transportsystemet for årene 2018–2029, som ble offentliggjort denne uken.

Trafikverket har utarbeidet transportplanen innenfor en finansiell ramme som på forhånd var gitt av regjeringen, og etaten forklarer at den med 250 km/t har ønsket å få mest mulig igjen for jernbanens del av pengene.

Det har lenge vært aktuelt med en gradvis satsing på høyhastighetsbaner i Sverige, og diskusjonen om hvordan satsingen bør foregå vil ventelig fortsette, i første omgang frem til vårparten neste år, da regjeringen skal ta stilling til den forslåtte transportplanen.

Også satsing på vei, i luftfarten og i sjøfartssektoren inngår i den nye planen. Trafikverket viser til at den finansielle rammen for planen er på 622,5 milliarder svenske kroner, men poengterer at den får en pålusning på 90 milliarder, dels i form av inntekter fra trengselsskatt og baneavgifter.

«Utgangspunktet har vært å bidra til et moderne, effektivt og bærekraftig transportsystem», sier Trafikverkets generaldirektør Lena Erixon.

Blant det etaten går inn for i jernbanesektoren, er utbygging til fire spor på strekningen Uppsala-Stockholm, tiltak for lengre godstog (opptil 750 meter) på visse strekninger samt tiltak for økt aksellast på Malmbanan, som leder til Norge og utskipningshavnen Narvik.

Noe av det Trafikverket foreslår i veisektoren, er flere strekninger med midtdelere.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS