Elektrifiseringen har en prislapp på rundt 26 millioner kroner.
Da strekningen ble offisielt åpnet, tegnet rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund dette bildet:
«Før stoppet det elektriske lokomotivet på Hønefoss stasjon. Et diesellokomotiv måtte komme ens ærend fra Drammen eller Alnabru for å trekke vognene det siste stykket til Follum. Tilbake på Hønefoss måtte de bytte igjen. Nå sparer vi både tid, personell og miljø.»
En besparelse på fem-seks millioner kroner årlig, foruten mindre støy og reduserte utslipp, er ifølge Bane NOR, det statlige foretaket med ansvar for landets jernbaneinfrastruktur, gevinster i denne sammenheng.
Statssekretær Anders Werp, som selv er skogeier og har jernbane som et av sine fagfelt i Samferdselsdepartementet, sa under åpningsseremonien:
«Nå kan vi frakte en fornybar ressurs – tømmer – med fornybar energi. Dette er et viktig skritt i riktig retning for gods på jernbane.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen