Ifølge Statens vegvesens beregninger vil broen over Nordfjord være et av de mest lønnsomme veiprosjektene i landet. Prosjektet, som inkludere utbedring av veien mellom Byrkjelo og Grodås, vil ha en positiv nettonytte på elleve øre per budsjettkrone.
Det vil si at for hver krone som investeres i broen, vil samfunnet få én krone og elleve øre tilbake.
Broen over Nordfjord inngår i den storstilte planen om en fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim som Stortinget vedtok i 2013. Dagens ferge mellom Anda og Lote er den syvende fergestrekningen som er igjen for å få realisert målet.
Reisetiden mellom Byrkjelo og Grodås er i dag 97 minutter med ferge over Nordfjord. Dersom en velger å kjøre rundt, over Utvikfjellet og Stryn via riksvei 60, tar det 83 minutter. Til sammenlikning vil en fremtidig bro bare ta 28 minutter.
I planprogrammet som Statens vegvesen la ut i forrige uke er det utredet tre ulike alternativer. Traseen som Vegvesenet anbefaler er kostnadsberegnet til 11,4 milliarder og inkluderer 38 kilometer med vei og en 1800 meter lang bro over Nordfjord. Det vil i så fall bli en bro som er 400 meter lengre enn Hardangerbroen.
Nordfjordbroen ligger ikke inne i dagens NTP. Der er det bare blitt plass til tre av fjordkrysningene, nemlig Rogfast, Hordfast og Møreaksen.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen