Falk-Petersen hadde med seg samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer i det lille flyet – i det Avinor omtaler som «Norges første elektriske flyvning.»
Avinor ser lufteturen som en viktig milepæl i arbeidet med å elektrifisere norsk luftfart.
Samferdselsministeren viser til at regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart, og han sier:
«Det var en stor opplevelse å få bli med på denne flyvningen og se at vi er i gang med utviklingen av fremtidens luftfart.».
Falk-Petersen ønsker å se Norge som et foregangsland på dette feltet, «på samme måte som landet har vært innen elektrifisering av bilparken.»
Avinor og partnere i luftfartsbransjen har som et mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.
Prosjektet støttes av regjeringen. Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen