Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen minner om at små selvkjørende busser allerede er blitt utprøvet rundt omkring i landet, men da «innenfor begrensede rammer» – mer begrensede enn dem som med den nye loven skal være gjeldende for utprøving av selvkjørende kjøretøyer.
«Utviklingen av ny teknologi i transportsektoren skjer raskt, og særlig på kjøretøyområdet. Blant annet har vi sett en utvikling og sammenkobling av flere og bedre førerstøttesystemer, som på sikt vil gjøre det mulig for føreren å fri seg helt fra føreroppgavene», sier Solvik-Olsen, som tilføyer:
«Denne utviklingen vil, med stor sannsynlighet, få stor betydning både for mer effektiv trafikkavvikling, økt mobilitet, miljø og ikke minst være svært viktig for trafikksikkerheten.»
Solvik-Olsen poengterer at lovverket hittil, med sin forutsetning om en ansvarlig fører, har satt begrensninger for utprøving av selvkjørende teknologi.
Blant det den nye loven kan bidra til er ifølge ministeren at norske teknologibedrifter blir sikret gode konkurranseforhold.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen