Denne gangen skal Vegvesenet utlyse en utviklingskontrakt for en ferge med hydrogen-elektrisk fremdrift.
Slik ønsker Vegvesenet å muliggjøre nullutslippsteknologi for fergestrekninger som er såpass lange at de «ikke er egnet for elektrisk drift alene.»
Den påtenkte fergen er øremerket for forbindelsen Hjelmeland–Nesvik på riksvei 13 i Rogaland.
«Som en av de første i verden utfordrer vi rederier, verft og teknologimiljø til å utvikle en ferge som kan gå på hydrogen», sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Med tanke på endelig tildeling av den aktuelle kontrakten skal Vegvesenet i løpet av våren invitere til en dialogkonferanse for potensielle leverandører.
Vegvesenet poengterer at Hjelmeland–Nesvik ligger i skjermet farvann og at en kommende hydrogenferge skal kunne drives helelektrisk med lading ved kai, slik at rutetilbudet kan opprettholdes i tilfelle problemer med hydrogendriften
Med testing i Rogaland i ryggen, er tanken at teknologien kan bli videreutviklet til andre og mer krevende fergeforbindelser.
«Det vil kreve et stort utviklingsarbeid å kunne bunkre og drifte et fartøy med hydrogen», sier veidirektør Gustavsen, som tilføyer:
«Dette utviklingsarbeidet er kjernen i kontrakten. Prosjektet vil også være interessant for andre deler av sjøfarten, som eksempelvis hurtigbåter og annen transport nær kysten.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen