Du er her

  • Hjem
  • /
    Et tilbakeslag for Stockholms store veiprosjekt

Et tilbakeslag for Stockholms store veiprosjekt

LITT AV HVERT: Som så mange ganger tidligere rundt om i verden: Et stort veiinfrastrukturprosjekt – denne gang E4 Förbifart Stockholm – viser seg å bli mye dyrere og langt mer tidkrevende enn meningen var.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

En ny analyse fra Trafikverket forteller denne uken om en 10 prosents kostnadsøkning, hvilket vi si en økning på 3,3 milliarder svenske kroner, og om trafikkåpning i 2030, fire år etter tidligere timeplan.

Etter denne nyheten om det 21 km lange og tunnel-dominerte prosjektet, som skal lede trafikk rundt Stockholm, har noen kritiske røster meldt seg.

Blant de mest nådeløse er spaltist Wolfgang Hansson i Aftonbladet. «En fiasko og en skandale», skriver han om prosjektets utvikling.

«Dette er alvorlig»

Tomas Eneroth, Sveriges infrastrukturminister, sier ifølge Sveriges Radio P4 Stockholm at «dette er alvorlig», og han tilføyer:

«Vi kan ikke ha en ordning der vi har fordyrelser i infrastrukturprosjekter på denne måten. Det pågår flere infrastrukturinvesteringer i landet, og da må kostnadskontrollen være bedre.»

Blant Trafikverkets forklaringer på utviklingen er at undergrunnen har vist seg mer krevende enn forutsett, at en problemskapende storkontrakt med en entreprenør er blitt hevet samt at installasjons- og testarbeidet vil være mer krevende enn antatt.

Litt av en trafikkløsning …

Trafikverket poengterer at E4 Förbifart Stockholm er et komplekst byggearbeid som skal bli til «en av verdens lengste seks-filede motorveitunneler og er viktig for å skape en tilgjengelig Stockholm-region.»

Hansson, den heller nådeløse avis-spaltisten, bruker utviklingen i E4 Förbifart Stockholm til å minne om byggingen av en viss jernbanetunnel nord for Helsingborg:

«Tunnelen gjennom Hallandsåsen skulle ha tatt fem år å bygge. Da den ble innviet i 2013, hadde det gått 21 år. Den skulle ha kostet under milliarden. Sluttregningen ble på 10,5 milliarder.»

I Sverige er det et ubesvart spørsmål hvordan ekstraregningen for E4 Förbifart Stockholm skal finansieres.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS