Direktoratet har dybdeanalysert bakfrakollisjoner mellom motorkjøretøyer og syklister i den aktuelle perioden, da 25 syklister ble registrert som omkomne i slike kollisjoner.
De fleste danske ulykker med skadde syklister som resultat skjer i byene, fastslår direktoratet, som imidlertid tilføyer: «Det er samtidig en tendens til at syklister oftere blir mer alvorlig skadd eller blir drept når de er involvert i ulykker utenfor byområder.»
Hoveddelen av ulykkene som resulterte i de 25 omkomne skjedde på steder der det ikke fantes atskilte kjørebaner for syklister og motorkjøretøyer, poengterer direktoratet.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen