I en pressemelding nå i ettermiddag forklarer Bane NOR at forsinkelser og kostnader har oppstått basert på heving i 2018 av to utbyggingskontrakter med den italienske entreprenøren Condotte.
Bane NOR poengterer at folk i det tunnel-dominerte Follobanen-prosjektet mellom Oslo og Ski har arbeidet for å kunne komme i mål som planlagt, men at «en samlet gjennomgang som nylig ble avsluttet, konkluderer med at dette ikke er realistisk.»
«Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene», sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.
Et par milliarder kroner dyrere
Follobanen-prosjektet er en del av den omfattende Intercity-utbyggingen på Østlandet og skal gi 11 minutters reisetid på den 22 km lange traseen mellom Oslo og Ski, en halvering av dagens reisetid.
Condotte havnet i økonomiske problemer i 2017, med den følge her i Norge at Bane NOR avsluttet samarbeidet med selskapet i januar 2018. Senere er nye kontrakter lyst ut og signert.
Ifølge Bane NOR har problemene knyttet til Condotte kostet Bane NOR 1,6 milliarder kroner, men som jernbaneeieren skriver:
«I tillegg har arbeid med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet.»
Alt i alt vil Bane NOR dermed foreslå at kostnadsrammen for Follobanen blir økt i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 – økt med 7,7 prosent, fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner (2019-kroner).
Styrets beklagelse
Styrelederen i Bane NOR, Siri Beate Hatlen, sier i dag at «på vegne av styret vil jeg på det sterkeste beklage de ulemper dette måtte medføre for alle som blir berørt av denne utsettelsen.»
Konsernsjef Frimannslund understreker at arbeidet går for fullt langs hele banetraseen, ved hjelp av rundt 2000 personer.
Frimannslund betegner Follobanen-prosjektet som «et av de mest teknisk utfordrende prosjektene innenfor samferdsel i Norge.»
Ministeren vil vite mer
Samferdselsminister Jon Georg Dale sier i en egen pressemelding at han tar Bane NOR-styrets avgjørelse i saken til etterretning, men at han har «behov for supplerende informasjon fra Jernbanedirektoratet før jeg tar stilling til saken og legger den frem for Stortinget.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen