Plass for parkering av flere og større fly, en terminalutvidelse og en taksebane inngår i prosjektet for den forretningsreise-pregede flyplassen, som ligger nær sentrale deler av London.
Mangelen på taksebane nå betyr at innkomne og avgående fly bruker mer tid på rullebanen enn de vil gjøre med en parallell taksebane på plass.
Det nå klarerte prosjektet er kostnadsberegnet til 344 millioner pund.
I kjølvannet av ja til Brexit
Mange vurderinger går på at London vil tape terreng som internasjonalt finanssentrum etter at britene i juni stemte nei til fortsatt EU-medlemskap, men nå synes den nye regjeringen – som er et resultat av folkets Brexit-avgjørelse – å håpe at en styrket London City Airport vil være en bremse for en slik utvikling:
Den nye finansministeren, Philip Hammond, sa denne uken at flyplassprosjektet vil styrke finanssenteret Londons forbindelser med utlandet og sende et klart signal om at «Britain is open for business.»
London City Airport, som ligger i de gamle dokkområdene på nordsiden av Themsen, ble i fjor ble benyttet av 4,3 millioner passasjerer. Nå forventer den å kunne betjene 6,5 millioner passasjerer i 2025.
Flyplassen, som ble åpnet høsten 1987, betjener nå ruter til og fra britiske og andre europeiske destinasjoner, inklusive noen til typiske feriedestinasjoner, samt en New York-rute.
Denne langruten betjenes av en luksuriøst utstyrt Airbus A318, den største maskinen som benytter flyplassen. I vestlig retning mellomlander flyet på Shannon i Irland for å tanke, forklart med at det på grunn av kort rullebane ikke kan lette fra London-flyplassen med nok drivstoff til hele New York-reisen.
En annen rullebanestrid
London City Airport har bare én rullebane, og noen rullebane nummer to der står ikke på programmet. Men en ny rullebane et annet sted i London-området er et brennaktuelt tema:
Regjeringens ja til prosjektet på City-flyplassen foreligger mens britene fortsatt krangler om hvilken av Londons to langt større flyplasser, Heathrow og Gatwick, som skal få en ny rullebane.
I årevis har det vært snakk om behov for økt rullebanekapasitet i det sydøstlige England, og inntil høsten 2014 ble en helt ny flyplass vurdert i denne sammenheng, som alternativ til en ny rullebane på Heathrow eller Gatwick.
Boris Johnson, da borgermester i London og nå utenriksminister i den nye regjeringen, kjempet med nebb og klør for en ny flyplass, langt ute i Themsen, men en regjeringsoppnevnt flyplasskommisjon vendte tommelen ned for en slik løsning.
Senere har striden dreid seg om Heathrow kontra Gatwick.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen