Du er her

  • Hjem
  • /
    Han foreslår høyere fartsgrenser

Han foreslår høyere fartsgrenser

LITT AV HVERT: Jon Georg Dale, samferdselsministeren, foreslår økte fartsgrenser på en håndfull veistrekninger rundt om i Norge og ser at økningene kan være et faktum i løpet av september.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

De foreslåtte fartsgrenseøkningene blir i dag sendt på høring fra Statens vegvesen. Dale opplyser at meningen er å få økningene evaluert etter ett og tre år.

«I evalueringen skal trafikksikkerheten vurderes, og det skal gis en konkret vurdering av om fartsgrenseendringen har påvirket samfunnsnytten», sier han i en pressemelding.

Dale ser «riktige fartsgrenser» som «vesentlig for å kunne utnytte veiinfrastrukturen best mulig.»

Trafikantenes respekt for skiltete fartsgrenser avhenger av at grensene virker «fornuftige og logiske utfra hvordan trafikantene selv oppfatter forholdene», sier han.

De foreslåtte fartsgrenseøkningene:

  • E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • Rv80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E16 Kløfta–Kongsvinger: Strekningen Kløfta–Nybakk blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens også strekningen Slomarka–Kongsvinger blir skilta opp fra 90 km/t til 100 km/t.
  • E6 i Gudbrandsdalen, Hundorptunellen og Teigkamptunellen: Det blir skiltet opp fra 80 km/t til 90 km/t i tunellene.

«Vi vil gjøre folks reisehverdag så enkel, sikker og effektiv som mulig», sier Dale, og han tilføyer:

«For å få til dette har investeringer i nye veiprosjekt hatt høy prioritet de siste årene, og standarden på veiene er hevet for at transporten skal gå raskt, effektivt og sikkert. Da er det også naturlig å se på hvilken fartsgrense som er riktig på de ulike strekningene.»

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS