Forandrer bilbruken seg, kjører de nye elbilbilistene mer eller mindre enn før, blir bilturene flere eller færre, kortere eller lengre …?
Weber ønsker å kartlegge dette, som en del av et mer omfattende TØI-prosjekt om utviklingen i elbilmarkedet.
Prosjektet – ELAN (Electromobility LAb Norway) – utføres på oppdrag fra Norges forskningsråd og skal være avsluttet innen utgangen av 2020.
Weber søker kontakt med folk som planlegger å skaffe seg elbil til erstatning for sin konvensjonelle bil – og som vil la bruken av den gamle bilen bli kartlagt i noen måneder, for så å la bruken av den nye bli tilsvarende kartlagt.
Planen er, forteller Weber, at de frivillige blir utstyrt med en elektronisk kjøredagbok, levert av samarbeidspartneren Autogear, som først blir installert i den konvensjonelle bilen, dernest i elbilen.
Men hvorfor skulle noen ville være med på noe sånt?
Weber smiler og medgir at han ikke har voldsomt mye å friste med … Vel, noen kan finne det OK å bidra til gode forskningsresultater, argumenterer han, og så, for all del, han kan friste deltagere med en loddtrekning der gevinsten er et gavekort verdt 5000 kroner.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen