Det finnes flere grader av automatiserte metroer. I de helautomatiserte, eksempelvis den i København, blir passasjerene betjent av togsett uten fører eller annen fast bemanning.
Ifølge den nettopp publiserte studien, World Report on Metro Automation - July 2016, har nå 36 av verdens byer helautomatiserte metroer som byr på i alt 53 metrolinjer med en samlet lengde på 789 km – en vekst i antall kilometer på 17 prosent fra 2014.
Ubemannede metro-lignende linjer som betjener for eksempel flyplasser internt er ikke medregnet i tallene.
Fem franske byer
UITP-studien forteller at omtrent halvparten av de helautomatiserte metroenes infrastrukturlengde finnes i fire land – Frankrike (16 pst. av km-lengden), Sør-Korea (15 pst.), Singapore (10 pst.) og De forente arabiske emirater (10 pst.)
At Frankrike inntar lederposisjonen som land, har sammenheng med at fem franske byer (se kartet) har helautomatiserte metroer.
Mange kilometer i Singapore
Men studien byr også på en rangering av byer med flest km infrastruktur for helautomatiske metroer, og her når ingen av de franske byene til topps:
Singapore – en by så vel som et land – fører an (82 km), etterfulgt av Dubai (80 km) og Vancouver (68 km).
Mer i vente
Blant det UITP ser som fordeler ved helautomatiserte metroer er en stor grad av sikkerhet, pålitelighet og operasjonell fleksibilitet.
Fortsatt vekst i antallet helautomatiserte metroer rundt om i verden er i vente, ifølge Brussel-baserte UITP (International Association of Public Transport, på fransk omtalt som L’Union internationale des transports publics).
Samtidig poengterer UITP at de helautomatiserte metroene fortsatt utgjør bare en liten brøkdel av all verdens metroer.
Norge på medlemslisten
Transportmyndigheter, operatører, forskningsmiljøer og leverandører av produkter og tjenester er blant UITPs medlemmer fra oppunder 100 land.
Blant de norske medlemmene finnes Bybanen, Fara, NHO Transport, Kollektivtransportforeningen, Ruter, Transportøkonomisk institutt og Urbanet.
Følgende video fra Siemens viser hvordan Paris-metroens linje 1, som den første av byens mange metrolinjer, ble fullautomatisert og hvordan det økte transportkapasiteten vesentlig:
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen