Fergen skal i 2021 settes i drift på riksveg 13-sambandet Hjelmeland–Skipavik–Nesvik i Rogaland. Den skal ha kapasitet til transport av opptil 299 passasjerer og 80 biler.
Avtalen gjelder en kontrakt for utvikling, bygging og drift av fergen. Minimum 50 prosent av fergens energibehov skal dekkes av hydrogen.
Norled vant kontrakten i konkurranse med Fjord 1 og Boreal.
«Dette er teknologiutvikling i verdensklassen», sier sjefen i Statens vegvesen, vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som tilføyer:
«Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i fergesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig.»
Styrelederen i Norled, Ingvald Løyning, omtaler kontraktsinngåelsen som «et grønt historisk vendepunkt både for Norled og resten av den maritime sektoren.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen