Denne måneden ble ordinær trikketrafikk satt i gang på nylagte spor over en vel tre km lang strekning gjennom sentrale deler av Kansas City. Byens trikk – street car, som amerikanerne kaller den – er ikke tilgodesett med bilfrie traseer, den blander seg med annen trafikk.
Velkommen om bord …
I motsetning til i mange andre trikkebyer, avkreves ikke trikkepassasjerene i Kansas City betaling for reisen. Men trikkesystemet ventes utvidet etter hvert, og med utvidelser på plass kan det ifølge offisielle signaler bli aktuelt å innføre en betalingsordning.
Begeistrede mennesker
Det nye trikkesystemet betjenes av fire trikkesett, hver med kapasitet til å transportere rundt 150 passasjerer, hvorav flertallet må nøye seg med ståplass.
Trikkesatsingen i Kansas City er blitt møtt med noen kritiske røster, mens den er blitt løftet frem med spådommer om økonomisk vekst og annet som skal være godt for byen. Uansett, begeistringen blant folk på åpningsdagen var stor.
Legg igjen pistolen hjemme
Byens befolkning har via ulike kanaler fått mange advarsler om farer knyttet til trikken – dessuten en god del hint om hvordan de bør og ikke bør oppføre seg som trikkepassasjerer. Blant hintene:
«Ikke legg deg ned eller ta opp mer plass enn du trenger.»
Og dette:
«Ikke medbring våpen om bord i trikken.»
Og siden trikk ikke er noe befolkningen er vant med, er det også laget noen opplysende videoer, blant annet denne som forteller om hvilke farer som truer syklistene i møte med trikken:
Et grensekryssende byområde
Kansas City i Missouri har en befolkning omtrent på størrelse med den i Oslo og ligger kloss inntil delstaten Kansas – hvor det ligger en annen, men mindre by ved navn Kansas City, som i praksis henger sammen med Missouris Kansas City.
Disse to byene ligger sentralt i storbyområdet Kansas City metropolitan area, som skilter med godt over to millioner mennesker.
Vil du abonnere på Samferdsels nyhetsbrev? Klikk her |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen