Landets fylkeskommuner var invitert til å delta i konkurransen, som ble lansert i Nasjonal transportplan i fjor.
Konkurransen har vært ment å stimulere til hva Samferdselsdepartementet beskriver som «smart, effektiv og grønn transport.»
Møre og Romsdal, Oslo og Akershus, Rogaland og Hordaland ble utpekt som de øvrige fire premievinnerne og mottar dermed 12,5 millioner kroner hver.
Premiebeløpet på i alt 100 millioner kroner skal porsjoneres ut til vinnerne over en periode på seks år.
De 11 bidragene som ble innlevert i konkurransen ble vurdert av et panel ledet av adm. direktør Kristin Skogen Lund i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
«Konseptet (kalt Smartere transport Bodø, red. anm.) til Nordland fylkeskommune om å finne gode løsninger på både dagens og morgendagens utfordringer i byer er veldig spennende og fremtidsrettet», sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sammen med NHO-sjefen presenterte vinnerlisten.
Samferdselsdepartementet har publisert dette oppsettet over vinnerbidragene:
Nordland fylkeskommune: 50 millioner kroner
Smartere transport Bodø
Bidraget
-
kombinerer kollektivtrafikk, fly og ferge på en svært god måte og har fokus både på person- og godstransport
-
skisserer en ny og mer sømløs transport, med flere typer transportmidler og bruk av kompleks teknologi
-
beveger seg utenfor tradisjonelle rammer på en spennende og innovativ måte
-
fokuserer på individets behov for mobilitet
-
bidrar til en ny start for en ny bydel
-
tester ut selvkjørende busser og sammenkoplede kjøretøy
-
gjør sanntidsdata tilgjengelig for brukerne på deres eget språk
-
trekker inn befolkningen gjennom et fysisk og virtuelt by-laboratorium
-
bidrar til en holdningsendring og vil involverer de unge gjennom "gameification"
-
bidrar til innovasjon og være skalerbart til andre steder i Norge.
Møre og Romsdal fylkeskommune: 12,5 million kroner
Utvikling av nye passasjerferjer og –båter (mulighetsstudie autonome fartøy)Bidraget
-
vil koble sammen sjø og land
-
vil fokusere på sjøtransport og universell utforming
-
vil se nærmere på hvilke muligheter autonome fartøy kan gi
-
har knyttet til seg relevante aktører både i akademia og i næringslivet
-
virker til å være spesielt innovativt
Oslo og Akershus fylkeskommune: 12,5 million kroner
Pilotering av punkt-til-punktkjøring med autonome busserBidraget
-
virker svært grundig og gjennomtenkt
-
bidrar til sømløse reiser for individuelle reisende
-
er MaaS (Mobility-as-a-Service) i praksis!
-
vil se på autonomi og håndtering av flåter og baksystem
-
vil være et godt utgangspunkt for å kunne involvere bedrifter
Rogaland fylkeskommune: 12,5 million kroner
Pilotering av autonome busser i rute (selvkjørende batterielektrisk tilbringerbuss)Bidraget
-
har et solid og gjennomtenkt opplegg
-
legger til rette for sømløse transporter
-
har god teknisk kompetanse
-
har en realistisk gjennomføringsevne
-
fokuserer på sikkerhet ved sammenkoplede kjøretøy og infrastruktur
Hordaland fylkeskommune: 12,5 million kroner
Etablering av mobilitetslaboratoriumBidraget
-
vil se på muligheter for godt samspill mellom aktører og transportformer
-
vil være en plattform for videre arbeid med aktiv signalprioritering og sensorbasert infrastruktur
-
vil engasjere innbyggerne gjennom å legge til rette for uttesting av nye løsninger
-
kopler interessante samarbeidspartnere og relevante miljøer
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen