Det aktuelle, men ennå ikke vedtatte utdypingsprosjektet vil ifølge ledelsen muliggjøre innseiling for skip med en dypgående på 16–17 meter og kreve investeringer på tre–fire milliarder svenske kroner.
En studie i regi av Trafikverket viser at den aktuelle utdypingen vil gi samfunnsøkonomiske gevinster, poengterer havneledelsen, som viser til svensk næringslivs behov gode internasjonale skipsforbindelser, ikke minst direkteruter med containerskip til andre verdensdeler.
Magnus Kårestedt, adm. direktør i Göteborgs Hamn AB, minner om at dagens største containerskip er langt større enn dem som var størst for et tiår siden. Noen av dagens superstore containerskip går i rute på Göteborg, men kan ikke anløpe havnen med full last, påpeker han.
Det aktuelle prosjektet vil innebære fjerning av en million kubikkmeter masse over en strekning på fem kilometer.
Havneledelsen ytrer håp om et nasjonalt politisk ja til prosjektet våren 2018, med den følge at det vil gjennomført innen utgangen av 2026.
«Konkurransen om infrastrukturmidler er stor», fastslår Kårestedt, «men vi har godt håp ettersom det finnes en politisk vilje til å satse på næringslivets behov for bærekraftig transport, og der er sjøfarten uslåelig.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen