Den svenske nullvisjonen har et etappemål som sier at det i 2020 skal være maksimalt 220 trafikkomkomne. Maria Krafft, måldirektör for trafikksikkerhet i Trafikverket, ser målet som en tøff utfordring.
Mer satsing på effektive tiltak må til, mener Krafft. Blant det hun ser for seg er mer separering av møtende trafikk og ulike tiltak for å få trafikanter til å holde riktig fart.
Flere enn hundre menneskeliv kunne vært spart årlig hvis alle holdt seg til fartsgrensene, mener Krafft, som ser at over halvparten av trafikantene kjører for fort.
En endelig statistikk over omkomne og skadde i den svenske trafikken i 2018 skal foreligge i slutten av april, sammen med en analyse av trafikksikkerheten.
Trafikverket poengterer at det i 2018 var en økning av antallet ulykker med tunge lastebiler involvert, at andelen lastebiler på veiene økte og at antallet omkomne motorsyklister økte.
Utviklingen i retning av flere trafikkulykker er et problem som gjelder mange land rundt om i verden, ifølge Trafikkverket, som ser noen forklaringer i økte befolkninger samt i trafikkmengdedrivende høykonjunkturer.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen