Samtidig har Avinor besluttet å skjære bort rundt 80 årsverk i stab- og støttefunksjoner, og konsernet presiserer at ytterligere skjæring i andre deler av virksomheten er i vente.
Færre årsverk
Fjerningen av årsverk kan sees som en følge av Avinors varsel i fjor om et omstillingsprogram i årene 2015-2018, med et mål om å oppnå 600 millioner kroner i reduserte, årlige driftskostnader fra og med 2018.
Avinor utelukker ikke muligheten for oppsigelser, men presiserer at nedbemanningen «i størst mulig grad» skal skje gjennom naturlig avgang og frivillige løsninger.
Finanskrise, så oljeprisfall
Nedturen i antall passasjerer i 2009 ble sett i sammenheng med finanskrisen, mens den i 2015 – anført av lufthavner med mye oljerelatert trafikk – smaker av fallet i oljeprisene.
Avinor-tall for 2015 forteller at 50 023 416 passasjerer reiste via lufthavnene – en forsiktig nedgang på 0,2 prosent målt mot 2014-tallene. Fortsatt vel 50 millioner årlige passasjerer, altså.
Utland opp, innland ned
En oppgang i utlandstrafikken på 1,5 prosent var ikke nok til å gi nye veksttall samlet sett, idet innlandstrafikken kom ut av 2015 med en nedgang på 1 prosent.
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL), størstemann i familien, er blant dem som fortsatt viser veksttall: Nær 25 millioner passasjerer i fjor, opp 1,7 prosent.
Vestlandet trakk ned
De relativt store lufthavnene i Stavanger (ned 4,7 pst.) Bergen (ned 3,2 pst.) og Trondheim (ned 1,4 pst.) var blant dem som kom ut med nedturspregede tall og dermed bidro sterkt til at 2015 samlet kom ut med minustall.
Og hva nå, utover i 2016?
Dag Falk-Petersen, Avinors konsernsjef, mener at trafikktallene «vil være nokså like i år som i fjor, med mulighet for en liten økning.»
Han presiserer: «Dette avhenger selvsagt av den generelle markedssituasjonen, og vil også bli påvirket av en eventuell ny avgift.»
(Mer detaljerte 2015-tall på avinor.no)
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen