På den annen side har styret bestemt at hovedstadshavnen skal gi en miljørabatt som belønning til vareeiere som via havnen mottar leveranser i containere avsendt fra Europa.
Havneledelsen fastslår i en nyhetsmelding at «gebyr og rabatt skal virke sammen i arbeidet for å redusere klimautslippene.»
Ledelsen oppgir ikke noe størrelse på det aktuelle miljøgebyret. Men den opplyser at miljørabatten – som skal bidra til overføring av gods fra veien til sjøen – skal lyde på 84 kroner pr. container.
Color Line, som står for fergetrafikken mellom Oslo og Kiel, har allerede i noen år benyttet landstrøm i Oslo. Ledelsen i Oslo Havn skriver at Stena Line og DFDS, begge med trafikk til Danmark, «er positive til å benytte» et nytt landstrømanlegg som skal være klart i august.
Den nå bestemt pisk-og-gulrot-ordningen føyer seg til rekken av tidligere bestemte incentiver som skal bidra til en miljøvennlig hovedstadshavn.
Roger Schjerva, havnens styreleder, ytrer ønske om at staten nå gir et bidrag i samme retning:
«Jeg utfordrer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å redusere de statlige havneavgiftene, som er langt høyere enn de kommunale.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen