Du er her

  • Hjem
  • /
    Ryfast åpnet etter åtte års bygging

Ryfast åpnet etter åtte års bygging

LITT AV HVERT: Det omfattende vei- og tunnelprosjektet Ryfast – Norges største sådanne, ifølge Statens vegvesen – ble offisielt åpnet for trafikk i ettermiddag.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I alt er det i Ryfast-prosjektet i Rogaland blitt bygget rundt 50 km tunnel – separate tunnelløp i hver sin kjøreretning medregnet – og fem km vei i dagen. Byggearbeidene ble påbegynt i 2012.

«Prosjektet er ferdig på den tiden vi planla og er godt innenfor kostnadsrammen», sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen. «Dette er også et prosjekt med høy positiv samfunnsnytte», tilføyer han.

Kostnadsrammen for prosjektet er ifølge Vegvesenet på 11,8 milliarder 2020-kroner.

Ryfylketunnelen, den lengste av tre tunneler i prosjektet, var klar for trafikk i desember, mens Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen var klare i dag.

Vegvesenet skriver i en pressemelding at Ryfylketunnelen er «verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.» Den er vel 14 km lang, eller det dobbelte når begge tunnelløp medregnes, og går på det dypeste ned til 292 meter.

Ryfylketunnelen erstatter to fergestrekninger og binder sammen Nord-Jæren og Ryfylke til ett bo- og arbeidsmarked; Eiganestunnelen tar gjennomgangstrafikk på E39 bort fra Stavanger sentrum; Hundvågtunnelen legger til rette for byutvikling på øyene i Stavanger.

Dagens offisielle åpning ble foretatt av samferdselsminister Knut Arild Hareide i Oslo – via video, forklart med koronakrisen.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS