NVE viser til en rapport kalt «Kostnader i strømnettet – Gevinster ved koordinert lading av elbiler», utarbeidet for NVE av DNV GL og Pöyry Management Consulting.
Den mulige gevinsten gjelder et scenario der all personbiltransport i Norge er elektrifisert.
«Alle elbiler i dag produseres med løsninger for smart lading», sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund. «Det betyr at du selv kan styre når på døgnet du vil lade bilen. Nå trenger vi virkemidler som motiverer elbileiere til å lade når strømforbruket generelt er lavt, for eksempel om natten.»
NVE ser at prissignaler gjennom nettleien kan bidra til at elbil-lading skjer når strømnettet har ledig kapasitet.
Hvordan nettleien skal være utformet i fremtiden, er noe NVE nå arbeider med.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen