De aktuelle kjøretøyene ligner mye på hverandre hva bruksområde angår, poengterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
«De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter», sier han.
Klassifisering som sykkel betyr at ingen aldersgrense er gjort gjeldende, heller ingen godkjenningsplikt, registreringsplikt eller forsikringsplikt.
Reglene om særlig aktsomhet overfor andre trafikanter når kjøretøyet brukes på eksempelvis fortauer og gangveier skal gjelde for alle de aktuelle kjøretøyene.
Trafikksikkerhetshensyn blir av Samferdselsdepartementet oppgitt som forklaring på at vekten på kjøretøyene er begrenset oppad til 70 kilo, inkludert batteri – og på at bredden skal være på maks 85 cm, lengden på maks 120 cm og makshastigheten på 20 km/t.
Kjøretøyene skal ha frontlys, baklys, reflekser og bremsekraft, dessuten skal de ha signalhorn eller -klokke – gitt at slikt utstyr kan monteres.
«Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil jeg oppfordre alle som ferdes på både sykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, spesielt overfor gående», sier Solvik-Olsen.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen