Forsøkene er utført i storbyen London og grevskapet Kent. Nå bebuder det britiske transportdepartementet at ordningen, omtalt som Lane rental schemes, skal tas i bruk på nasjonalt plan.
Departementet skriver i en nyhetsmelding at dagspriser på opptil 2500 pund stimulerer aktører bak gravearbeider til å planlegge slik at de i minst mulig grad forstyrrer trafikken.
Bedre planlegging kan ifølge departementet føre til at ulike aktører samarbeider, med den følge at ulike prosjekter blir utført samtidig istedenfor ett etter ett.
Transportdepartementet poengterer at køkjøring får mange trafikanter til å se rødt – og dessuten koster store penger i form av tapt tid.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen