Du er her

  • Hjem
  • /
    Stortinget tester førerløs trikk og nye tog

Stortinget tester førerløs trikk og nye tog

LITT AV HVERT: Stortingets transportkomité rakk i løpet av tirsdagen både å kjøre verdens første førerløse trikk i regulær bytrafikk i Potsdam og få demonstrert de nye hybrid- og hydrogenlokomotivene fra Bombardier og Alstom.

Av TERJE I. OLSSON (tekst og foto)
Frilansjournalist, Berlin

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Ny og bærekraftig teknologi står på programmet når Stortingets transportkomité besøker Tyskland denne uken. Besøket skjer samtidig med åpningen av verdens ledende jernbanemesse, InnoTrans2018.

Blant nyhetene på årets messe er en førerløs trikk som for anledningen går i ordinær, men lukket (kun inviterte og presse) rute i vanlig bytrafikk i Potsdam, en drøy halvtime sørvest for Berlin.

Dessuten vakte to nye lokomotiver, ett batteridrevet og ett drevet med hydrogen, stor interesse.

– Dette er vår «teknologidag», sier leder for transportkomitéen, Helge Orten (H), til Samferdsel.

– Det er veldig positivt å se nye og alternative løsninger for elektrifisering av banestrekninger i stedet for bare å henge opp nye kjøreledninger. Men det er viktig at vi ikke låser oss når det gjelder teknologivalg. Besøket her i Berlin viser at det er flere løsninger, legger han til.

Transportkomitéen har ved siden av den førerløse trikken i Potsdam også fått orientering om Bombardiers nye hybridtog og Alstoms hydrogendrevne lokomotiver.

Bombardiers Talent3-tog settes fra neste år inn på en prøvestrekning ved Bodensee i Sør-Tyskland. Med den nye IPEMU-teknikken (Independent Powered Electrical Multiple Unit) får togene en rekkevidde på 40 km, men dette økes neste år til 300 km.

Alstoms Coradia iLint-tog startet mandag prøvedrift i Nord-Tyskland. De skal erstatte 120 dieseltogsett som skal skiftes ut de neste 30 årene. Togene får en rekkevidde på 1000 km og en marsjhastighet opptil 140 km/t.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS