Du er her

  • Hjem
  • /
    Studentenes rolle i Oslos utvikling

Studentenes rolle i Oslos utvikling

Studenter utgjør en stor del av Oslos befolkning og burde derfor være premissgivere for byutvikling og mobilitet i hovedstadens sentrale deler, fremholder samfunnsgeograf Gunnar Berglund i Asplan Viak.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

TegningI deler av indre by utgjør studenter rundt 20 prosent av befolkningen, ifølge det rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaet, som poengterer at mange av studentene ikke er bostedsregistrert i Oslo, med den følge at de ikke inngår i det offentlige statistikkgrunnlaget.

Firmaet har imidlertid, på oppdrag fra Studentskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), laget en rapport som kan bidra til et klarere bilde av studentenes betydning byutviklings- og mobilitetssammenheng.

Les rapporten her

«I mange sammenhenger vil det være viktig å få oversikt over hvor studentene bor, for å kunne inkludere dem i grunnlaget for ulike analyser og planer», sier Berglund.

Effektiv reising bolig­–studiested

Materialet i rapporten skal legges til grunn for vurdering av fremtidig studentboligmønster og behovet for effektive forbindelser mellom studiested og bolig. 

Det fremkommer av rapporten at den høyeste konsentrasjonen av studenter i hovedstaden finnes mellom Alexander Kiellands plass og Holbergs plass, områder som ikke er dekket av byens T-banenett.

Berglund viser til at mange studenter går eller benytter kollektivtransport i det daglige, og han sier: «Det er grunn til å tro at målrettede tiltak, for eksempel tilrettelegging for større sykkelandel, kan ha svært god virkning mot studentene.»

En studentby uten bysykkelstativ …

Ved utvidelse av bysykkelordningen vil det være rart, mener Berglund, å ikke tilgodese de største studentbyene med stativer.

«Dersom ordningen begrenser seg til området innenfor ring 3, bør man vurdere å gjøre et unntak for Sogn studentby. Der bor det mange, de bor rett utenfor ring 3, og de har ikke T-banelinjen tett på slik som for eksempel Kringsjå. Potensialet for økt bruk av bysyklene her burde være stort», sier Berglund.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS