Du er her

  • Hjem
  • /
    Tunge bilers negative bidrag

Tunge bilers negative bidrag

LITT AV HVERT: Snittvekten på passasjerbiler i EU har økt med rundt 40 prosent de fire seneste tiårene, ifølge en studie i regi av International Transport Forum (ITF), som ser at vektøkningen er et negativt bidrag til reduserte CO2-utslipp.

 

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

"Økt kjøretøymasse konsumerer mer energi og resulterer i høyere CO2-utslipp", fastslår ITF i en nyhetsmelding.

Den nye studien viser at CO2-utslippene fra passasjerbiler og lette kommersielle kjøretøyer kunne bli redusert med nær 40 prosent målt mot 1990-nivåer hvis bilenes snittvekt innen 2050 ble redusert fra nå 1400 kilo til 1000 kilo og snittvekten på de kommersielle kjøretøyene samtidig falt 1800 kilo til 1100 kilo.

Studien ble utført av ITF-forskere i samarbeid med Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), som også bidro med finansiering.

ITF med sine 59 medlemsland er administrativt integrert med OECD og fungerer som en tankesmie på det transportpolitiske området.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS