Bane NOR, ansvarlig for landets jernbaneinfrastruktur, melder at innledende arbeider i en omfattende og langvarig rehabilitering av tunnelen gjør stengning nødvendig i perioden 18. november–4. desember.
«De som daglig pendler inn og ut av Oslo fra Vestfold og Buskerud vil bruke mer tid på sin arbeidsreise», sier prosjektleder Ingebjørg Seland Bjørgum.
Ifølge Bane NOR har den 11 km lange Lieråsen tunnel vanligvis 400 togpasseringer i døgnet.
Passasjertogoperatøren NSB varsler om et «omfattende og utfordrende avvik hvor det er flere hundre busser i sving i døgnet for å frakte tusenvis av reisende i et område med allerede stor biltrafikk.»
Foruten passasjertrafikken med NSB og Flytoget, vil godstrafikken bli berørt av tunnelstengningen – eksempelvis ved at godstog vil kjøre tidkrevende omveier.
Rehabiliteringen av den 44 år gamle Lieråsen tunnel er kostnadsberegnet til 740 millioner kroner og skal være avsluttet høsten 2021, etter ytterligere stengningsperioder i de kommende årenes påske- og sommeruker.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen