Den rundt 180 lange linjen, bygget for en kommersiell toghastighet på 320 km/t, strekker seg fra Tanger i nord til Kenitra.
Der er den knyttet opp til en noe kortere konvensjonell jernbanelinje som går videre sydover til Casablanca og er under oppgradering for en toghastighet på rundt 200 km/t.
President Macrons nærvær under åpningen i går av høyhastighetslinjen har sammenheng med de sterke historiske og økonomiske båndene mellom Marokko og Frankrike.
Frankrike har bidradd med lån til høyhastighetsprosjektet, mens togprodusenten Alstom og andre franske leverandører har spilt sentrale roller i gjennomføringen av det.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen