Dette opplyser Transport for London (TfL) i en pressemelding. Det er rutene 507 og 521 som skal elektrifiseres og trafikkeres med én-etasjes, elektriske busser. Selskapet Go Ahead har etter en anbudsrunde fått den femårige kontrakten på å operere disse to rutene.
Hvem som skal levere bussene, er ennå ikke avgjort, men meldingen kommer i forbindelse med at to elektriske busser av typen i2e fra den spanske produsenten Irizar nylig ble satt inn i vanlig drift i London.
Innen 2020 skal alle de 300 én-etasjes bussene som trafikkerer sentrale London være utslippsfrie – enten elektriske eller hydrogendrevne. Alle de 3000 dobbeltdekkerne som brukes i sentrum, skal ha hybrid-teknologi.
Men det pågår også forsøk med elektriske dobbeltdekkere. Londons fargerike ordfører, Boris Johnson, opplyste nylig at det i oktober i år vil bli satt i gang prøvedrift med spesialkonstruerte, elektriske busser med to etasjer. Da vil det totale antallet elektriske busser i drift i London ha kommet opp i 22 ved utgangen av året.
Det understrekes i pressemeldingen at satsingen på forurensningsfrie busser har sammenheng med innføringen av ultra-lavutslipssonen som blir innført I London sentrum I 2020 – angivelig det mest ambisiøse tiltaket av sitt slag, i kampen for bedre luftkvalitet, noe sted i verden.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen