Det er bestemmelser om par- og oddetallskjøring i storbyområdet Paris som i dag er tatt i bruk – for fjerde gang på 20 år.
Til gjengjeld frister myndighetene med betalingsfri bruk av kollektive transportmidler – buss, trikk, metro og tog.
Men kollektivtilbudet var ikke løsningen for alle som i dag lot bilen stå, da eksempelvis togtrafikken mellom det sentrale Paris og hovedflyplassen Paris-Charles de Gaulle i formiddag var rammet av elektrisitetssvikt.
I grove trekk er det biler med registreringsskilt som gjør dem til oddetallsbiler som i dag har kjøreforbud, mens partallsbiler kan benyttes.
Men elbiler, hybridbiler, utrykningsbiler, taxier, skolebiler samt biler med minst tre samkjørere om bord er blant dem som kan benyttes uansett oddetall eller partall.
Den som ikke etterlever bestemmelsene, risikerer å bli straffet på pengepungen.
Hvor virkningsfull par- og oddetallsordningen i Paris faktisk er med tanke på redusert forurensning, har lenge vært omdiskutert
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen