På Majorstuen skal Fornebubanen, kostnadsberegnet til oppunder 20 milliarder kroner, knyttes til det øvrige metronettet i Oslo.
Starten på anleggsarbeidene ble markert av samferdselsminister Knut Arild Hareide og andre notabiliteter under en seanse på Fornebu.
Der, vest for Oslo, rådet Norges hovedflyplass grunnen inntil den nye hovedflyplassen på Gardermoen nord for byen overtok for to tiår siden.
Da vek den gamle plass for etablering av boliger og næringslivsbygg, alt det som nå skal få en effektiv kollektivforbindelse med Oslo.
Anleggsstarten er et faktum etter mange års frem og tilbake med utredninger og rapporter og politisk krangel.
Staten skal ta rundt halvparten av regningen for den nye banen, og i dag sa samferdselsminister Hareide: «Jeg er strålende fornøyd med at vi nå bidrar til at dette historiske prosjektet endelig blir en realitet.»
Med anleggsstarten unnagjort, ligger det an til et nytt tunneldominert baneprosjekt ut fra Oslo – et som kommer i tillegg til det sydovergående jernbaneprosjektet Follobanen mellom Oslo S og Ski.
Follobanen, ennå ikke klar for trafikk, har vist seg langt mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var da anleggsstarten for den fant sted.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen