Du er her

  • Hjem
  • /
    Digitalt budskap til unge menn

Britisk kampanje mot promillekjøring:

Digitalt budskap til unge menn

Facebook, Twitter og Spotify ble brukt til å formidle budskapet da britiske transportmyndigheter i julemåneden minnet folk – og spesielt unge menn – om at promillekjøring er dumt og farlig.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

62 prosent av promillekjørere som omkommer på britiske veier er unge menn, ifølge britiske transportmyndigheter. Illustrasjonsfoto: Mikko Pitkanen/Scandinavian Stockphoto Spesielt unge menn, for de britiske transportdepartementet skrev på sine nettsider (uten å definere unge menns alder eller hva en drink inneholder) at:

  • 62 prosent av promillekjørere som omkommer på britiske veier er unge menn
  • En av fem unge menn medgir at de kjører etter å ha inntatt to eller flere drinker
  • En drink nummer to dobler risikoen for en dødsulykke

Andrew Jones, statssekretær for trafikksikkerhet, sa at «vi har noen av de tryggeste veiene i verden, og antall omkomne knyttet til promillekjøring har falt betydelig de siste 30 årene.»

Men han tilføyde at promillekjøring fortsatt er årsak til at fem personer omkommer i den britiske trafikken hver uke.

Dette med en eller flere drinker …  Det er verdt å merke seg at britene har en langt mindre streng promillegrense enn nordmennene – og at Storbritannia, som Norge, ikke desto mindre figurer blant verdens mest trafikksikre land.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS