Du er her

  • Hjem
  • /
    «Dramatisk» spørsmålstegn ved Flytogets fremtid

«Dramatisk» spørsmålstegn ved Flytogets fremtid

LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Forslaget, riktignok utarbeidet på bestilling fra departementet før Hareide ble toppmann der i gården, fremkommer i en ny rapport fra Jernbanedirektoratet.

Hareide reagerer på rapporten med å gi direktoratet et nytt oppdrag som går på, slik han sier det, «å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med en tilstrekkelig frekvens for det øvrige togtilbudet inn og ut av Oslo.»

Samferdselsministerens uttalelse kommer i en pressemelding fra hans departement i ettermiddag.

«Dramatisk»

I pressemeldingen sier Hareide også at «forslaget fra Jernbanedirektoratet om å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet er dramatisk, selv om det er åpenbart for alle at vi får en utfordring med at det blir fullt på jernbanesporene gjennom Oslo.»

Hareide tilføyer:

«Det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet, slik vi kjenner det i dag. Flytoget er tross alt en av de største suksessene vi har hatt på jernbanen i nyere tid. Flytogtilbudet er i verdensklasse og er veldig godt likt av de reisende.»

Et flytog for alle …

En avvikling av Flytoget i nåværende form skulle, slik det er skissert av direktoratet, innebære at flytogene som andre tog stopper oftere og har med også andre passasjerer enn dem som er på vei til og fra hovedflyplassen på Gardermoen.

Problemene knyttet til trengsel i tunnelen gjennom Oslo har vokst gjennom mange år, i takt med voksende togtrafikk – vel å merke frem til koronakrisen. Tiden vil vise i hvilken grad togtrafikken tar seg opp igjen i krisens kjølvann.

2027/2028 er tidspunktet da gjeldende konsesjon for Flytoget løper ut og skal fornyes, forutsetningsvis gjennom konkurranse med andre togoperatører.

Langt frem til ny tunnel

En ny jernbanetunnel gjennom Oslo er, slik bildet ser ut i dag, ventet etablert på midten av 2030-tallet.

Jernbanedirektoratet har av Hareides departement fått frist til 1. september i år med å svare på det nye oppdraget.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS