Det nye tilbudet, kunngjort under Enovakonferansen i Trondheim denne uken, skal bli gjeldende i løpet av årets første kvartal.
«Målsettingen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet», skriver Enova i en pressemelding.
Kjøretøyene som Enova nå ønsker å se langt flere av på veiene, er jevnt over klart dyrere enn tilsvarende kjøretøyer som går på bensin og diesel. Næringslivsaktører skal nå kunne søke Enova om å få dekket deler av kostnadsforskjellen.
Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova, sier at «gode støtteordninger til privatbilisten har ført til salg av mer enn 100 000 elektriske personbiler i Norge», men han tilføyer: «Vi har ikke hatt de samme insentivene innenfor proffmarkedet.»
Nakstad forventer at prisene på de alternative kjøretøyene vil synke med økende volumer og sier at «det er denne endringen vi ønsker å få fart på.»
Blant dem som applauderer den kommende støtteordningen, er miljøstiftelsen Zero. «Lykkes vi med dette, vil det være begynnelsen på slutten på fossil transport, og et viktig skritt i retning av å stanse klimaendringene», sier Zero-leder Marius Holm.
Samtidig oppfordrer Holm regjeringen til å forsterke utviklingen gjennom å inngå et samarbeid med Sverige om utvikling av batteri- og hydrogenlastebiler.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen