Den nå 25 år gamle Elbilforeningens ærespris, kjent som Årets Buddy-pris, er dermed utdelt for tredje gang.
I 2018 ble den vunnet av Frederic Hauge, frontfigur i miljøstiftelsen Bellona, og i 2019 av Kari Asheim, hun i egenskap av tidligere avdelingsleder for transport i miljøstiftelsen ZERO.
Æresprisen går ifølge Elbilforeningen til «en enkeltperson som i særlig grad har bidratt til å drive elbilskiftet fremover.»
Først og fremst forsker, ikke elbilentusiast
Elbilforeningen uttaler om Fridstrøm, Årets Buddy, at han i mange år har vært «en av de sentrale forskerne på klima og transport, og har forsvart elbilen fra et forskersynspunkt – basert på grundige modellberegninger og rapporter.»
«Veldig hyggelig, og totalt overraskende», sa Fridstrøm da han under en koronabestemt digital 25-årsjubileumssending fikk prisen overrakt av Christina Bu, Elbilforeningens generalsekretær.
Fridstrøm poengterte – kanskje til manges overraskelse – at «mange tror visst jeg er en ihuga elbilentusiast på det private plan, men slik er det ikke. Jeg deltar i samfunnsdebatten ut fra rent faglige premisser. Jeg tror det er sunt for forskere å ha en viss avstand til sitt studieobjekt.»
Elbilforeningen viser til at samfunnsøkonomen Fridstrøm har lang fartstid som forsker ved TØI, der han i flere år var instituttsjef.
«Godt å kunne støtte seg på TØI», sier prisutdeleren
I begrunnelsen for å velge Fridstrøm som prisvinner heter det at «uten TØI hadde Norsk elbilforening og elektrifiseringen av transporten i Norge, stilt mye svakere», og videre:
«TØI har sammen med Årets Buddy spilt en viktig rolle, og deres forskning har vi i foreningen og veldig mange andre brukt flittig. Det er godt å kunne støtte seg på TØI sine mange og grundige forskningsrapporter når vi skal argumentere for at elbiler er lurt.»
Elbilforeningen fremhever spesielt at Fridstrøm for noen år tilbake ledet det omfattende TEMPO-prosjektet, som tok for seg reduksjon av klimagassutslipp fra transportsektoren, og at han gjennom lang tid har deltatt i den offentlige debatten om transport og klima.
Ja til elbilpolitikken, nei til et fossilbilforbud
Prisvinner Fridstrøm selv sier at «elbilpolitikken virker og er trolig uunnværlig hvis vi skal nå klimamålene. Men billig er den ikke.»
En forbudslinje mot fossilbilen er ingen god idé, mener han:
«Elbilpolitikken har fått nokså allmenn aksept fordi myndighetene har unngått tvangsmidler og i stedet lokket elbilkjøperne med skattefritak. Jeg vil advare mot å fravike denne linjen.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen