El-hjullasteren skal opereres av Veidekke, som er Vegvesenets driftsentreprenør og i første omgang har skaffet seg ett eksemplar av nykommeren.
«Når vi skifter ut kjøretøy og anleggsmaskiner som går på fossilt drivstoff, med nye med batteridrift, så bidrar det både til bedre luftkvalitet og mindre støy for myke trafikanter og naboer», sier prosjektleder Roar Dypvik i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.
Den nye maskinen oppgis å ha en ladetid på to timer og en estimert driftstid på 7– 8 timer pr. lading. Men Vegvesenet poengterer at den skal påmonteres utstyr av ulik tyngde og at utstyret som benyttes vil påvirke strømforbruket.
«Vi må finne ut hvor effektiv den er i forhold til de med fossilt drivstoff som vi bruker i dag», sier Dypvik. «Vi ønsker å teste ut kapasiteten ved stort snøfall og hvordan kulde påvirker rekkevidden.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen