Du er her

  • Hjem
  • /
    Elektrisk kollektivtrafikk på Oslofjorden

Elektrisk kollektivtrafikk på Oslofjorden

LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Offentlig eide Ruter, som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, har lovet at de to andre båtene på ruten, «Prinsen» og «Prinsessen», skal gjennom tilsvarende ombygginger som den «Kongen» nå har bak seg.

Raymond Johansen, byrådslederen i Oslo, mener at fornyelsen av «Kongen» inngår i en satsing som blir lagt merke til internasjonalt.

«En foregangsby»

«Oslo er en foregangsby innen elektrifisering av kollektivtransport internasjonalt», sier byrådslederen, som tilføyer:

«I Oslo mener vi alvor. De siste årene har vi jobbet knallhardt med å kutte utslipp. Med felles ambisjoner, drivkraft og vilje, så lykkes vi med gode miljøløsninger som bidrar til en bedre by å leve og reise i.»

Fornyelsen av de tre båtene er en følge av at rederiet Norled, som opererer ruten mellom Aker brygge og Nesodden, i fjor høst signerte en endringskontrakt med Ruter om elektrifisering av båtene.

En pris å betale

Hva kostnader knyttet til nysatsingen angår, nøyer Ruter seg i en pressemelding i dag med følgende uttalelse:

«Elektrifiseringen av B10 (båtruten mellom Aker brygge og Nesodden, red. anm.) er beregnet å ha en årlig merkostnad i forhold til driften på omlag 8 millioner norske kroner frem til 2034.»

De tre hittil naturgassdrevne båtene ble for et tiår siden levert fra et verft i Lorient i Bretagne i Frankrike. De erstattet tidligere dieseldrevne fartøyer.

Anette Solli, fylkesordfører i Akershus, poengterer at indre del av Oslofjorden er en sentral samferdselsåre, og hun sier:

«Dette er først og fremst en gledens dag for de 2,8 millioner årlig reisende med Nesoddbåtene, som får en utslippsfri og enda mer stillegående reise.»

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS