Bruk av tre vil være fordelaktig for prosjektets klimaregnskap, ifølge selskapet.
Den rundt to km lange broen inngår i det 11 km lange motorveiprosjektet E6 Moelv–Roterud i Innlandet.
«Det er utrolig flott for Innlandet at motorveibroen som skal binde sammen fylket blir både fremtidsrettet og moderne», sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
«Med bruk av tre i en unik og ny samvirkekonstruksjon med betong, får broen et lavt CO2-avtrykk», tilføyer han.
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad sier i en kommentar at «dette er et forbildeprosjekt som befester Norges posisjon som verdensledende innen innovativ bruk av tre.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen