Bill de Blasio, storbyens borgermester, har fastslått at forstudier som har pågått i et par år blir fulgt opp av ytterligere studier, med den mulige følge at bygging kommer i gang i 2024 og kommersiell trikkekjøring i 2029.
Det vil være fire–fem år senere enn opprinnelig tenkt.
Mens det opprinnelig var snakk om en lengre linje, er det nå snakk om en på rundt 18 km, fra Astoria i Queens i nord til Gowanus i Brooklyn i sør.
Trikkesporene vil i stor grad være fysisk atskilt fra annen trafikk.
Prislappen for det hele, trikker inkludert, er anslått til rundt 2,7 milliarder dollar.
Avisen Wall Street Journal, en av mange nyhetsmedier som har poengtert at en endelig beslutning om å gå i gang ikke kan tas for gitt, melder at lokale myndigheter er ute etter føderal medvirkning på en milliard dollar.
New York blir eventuelt en ny i rekken av flere amerikanske byer – og en lang rekke andre byer rundt om i verden – som i de senere år har satset på trikken.
Som mange andre byer, kan New York se tilbake på en etter hvert fjern fortid da lokale trikkelinjer ble nedlagt for å gi bilen mer spillerom.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen