Den godt over en halv kilometer lange tunnelen, en senketunnel, sto ferdig i 1969, som Danmarks første motorveitunnel.
En internasjonal ekspertgruppe som nå blir komponert av Vejdirektoratet skal finne løsninger på hvordan fundamentet under tunnelen kan stabiliseres.
«Som det nå ser ut, setter Limfjordstunnelen seg med opptil én centimeter i året», sier direktoratets sjefkonsulent Niels Chr. Skov Nielsen. «Det gir setningsskader og vanninntrengning og forkorter tunnelens levetid.»
Mens Skov Nielsen poengterer at det vil være samfunnsnyttig å få stanset synkeprosessen, sier han at det er «en ingeniørmessig enormt komplisert oppgave» som venter ekspertene. «Derfor har vi besluttet å søke rådgivning fra noen av klodens klokeste hoder på dette feltet.»
Ekspertgruppen vil ventelig bestå av rundt 10 personer. Direktoratets timeplan sier at gruppen skal være klar til å avholde et første møte på sensommeren, at den skal møtes i alt fire-fem ganger og være ferdig med jobben tidlig i 2018.
Limfjordstunnelen med sine seks kjørebaner ligger øst i Aalborg og utgjør en del av E45. Tunnelen har fra sine tidligste år vært plaget av vanninntrengning
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen