Erik G. Braathen, som er av en gammel norsk luftfartsfamilie og leder nysatsingen, ser ifølge en pressemelding for seg «et kundevennlig og økonomisk bærekraftig flyselskap som sikrer tilbudet på det norske stamrutenettet, samt flyr direkte til europeiske reisemål.»
Braathen sier at teamet ikke tror markedet vil komme tilbake dit det var før koronaen, men at de satser på et selskap «tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov.»
Til å lede selskapet har Braathen i første omgang med seg Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling.
Thomas Ramdahl, kommersiell direktør, sier at «luftfarten har i lang tid vært preget av en usunn volumvekst», og han fortsetter:
«Der tog, buss og bil ikke strekker til»
«Vår forretningsmodell avhenger ikke av å få stadig flere til å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet. Vi skal fly til steder og tider med høy etterspørsel blant norske reisende, og være et ansvarlig transportalternativ der tog, buss og bil ikke strekker til.»
Braathen og hans folk opplyser at de har hatt møter med nærings- og samferdselsmyndigheter og at de har bedt om statlig støtte til å komme i gang.
Planen går på innleie av moderne fly – i utgangspunktet fem maskiner av typen Boeing 737-800 eller Airbus 320 – og på å komme i luften i løpet av første halvår 2021.
Planen forteller også om et heldigitalt og lite komplekst selskap som vil gi lave kostnader, dessuten om nærmere 400 ansatte innen 2022 og om flybesetninger underlagt norske kollektivavtaler.
Også ungarsk innenrikssatsing i Norge
Nyheten om den påtenkte nye norske aktøren var knapt ute før det ble klart at det ungarske lavkostflyselskapet Wizz Air, et av de største i Europa, allerede i neste måned vil starte innenriksflyvninger i Norge.
Wizz Air tilbyr fra før av flyvninger til og fra Norge og satser nå innenriks på i første omgang Oslo–Bergen, Oslo–Trondheim og Oslo–Tromsø.
Det ungarske selskapet blir sett som mer pengesterkt enn mange andre og ser for seg ytterligere satsing innenriks i Norge etter hvert.
Dagens to store norske luftfartsnyheter, blant de største etter at Norwegian i 2002 meldte sin ankomst som lavkostaktør, synes med ett å gjøre fremtiden enda mer komplisert enn den i koronatiden allerede syntes å være for skandinaviske SAS og norske Norwegian.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen