Enova, den statlige enheten som støtter prosjektet med 18,8 millioner kroner, poengterer i en nyhetsmelding i dag at skipet under gode vindforhold vil kunne seile uten bruk av hovedmotor.
SC «Connector», skipet som skal bygges om, går i fast rute mellom Rotterdam, Immingham og Vestlandet.
«Prosjektet blir viktig for å vise at rotorseilteknologien kan brukes til mer enn hjelpekraft», sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.
Hun viser til at «Connector» opererer i et område med mye vind og ser at skipet dermed er godt egnet for å teste den aktuelle teknologien.
«Hvis teknologien viser seg å fungere godt i praksis, er den relevant for alle skip som har plass til en slik installasjon», sier hun.
Adm. direktør Johan Christian Hvide i rederiet Seatrans, som er hovedaksjonær i Sea-Cargo, sier at «som seilende hybrid forventer vi å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med 25 prosent.»
Se video Kilde: Enova/Gyro
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen