Klare signaler om en slik styrket satsing bør fremkomme i Nasjonal transportplan (NTP) for 2022-2033, som regjeringen skal fremlegge til våren, mener Godsalliansen.
«Det vil ikke være mulig å nå klimamålene om vi ikke endrer kurs», sier Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen, i en pressemelding i ettermiddag.
Klimavennlige transportbærere
«Vi må både begrense oss med hensyn til store nye utbygginger, og vi må gjøre vedtak som endrer transportmønstrene i retning av mer klimavennlige transportbærere, som sjø og jernbane», tilføyer Hansen.
Regjeringen poengterer i den nye klimaplanen at den kommende NTP-en skal bygge opp under klimagass-halveringsambisjonen i transportsektoren, noe Hansen kommenterer slik:
«Det er positivt at regjeringen signaliserer en ambisjon, men det er ikke nok. Det må være et absolutt krav. Det må innføres et klimatak for NTP og et arealregnskap som sikrer at vi ikke ødelegger naturmangfoldet. Klimameldingens tiltak på transportsektoren er ikke nok til å oppnå dette.»
Et par eksempler
Godsalliansen gir i pressemeldingen et eksempel på at forholdsvis små satsinger, målt mot store satsinger i veisektoren, kan bety mye for overføring av gods fra vei til jernbane og sjø:
«Utvidelse av et krysningsspor på jernbanen, som kan løfte tusenvis av trailere fra vei til bane i året, koster rundt 200 mill. kr. Det er 0,05 promille av utbyggingen av fergefri E39 estimert til 382 mrd.»
Et eksempel til:
«En havnemudring koster omtrent det samme som én kilometer med motorvei.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen