Nyordningen skal virkeliggjøres stegvis. I første omgang skal ulike togoperatører få anledning til å konkurrere om passasjertransport i den sydlige delen av Finland, senere i 2020-årene skal det samme skje i øvrige deler av landet.
Anne Berner, Finlands transportminister, har uttrykt tro på at utenlandske togoperatører vil vise seg interessert i å tilby transport på finske spor.
Den finske åpningen for konkurranse skjer i tråd med den politisk bestemte utviklingen i EU – og den smaker litt av Solberg-regjeringens omfattende, om enn ennå ikke fullt ut iverksatte, jernbanereform i Norge.
I Finland er det tidligere– som i øvrige EU-land og i Norge – åpnet for konkurranse om togtransport av gods.
Konkurransen om togpassasjerene skal ifølge den finske regjeringen stimulere til mer attraktive togtilbud, til mer effektiv togdrift og til at flere velger tog fremfor andre transportmidler.
Regjeringen poengterer at bedre lokale togtilbud kan styrke folks muligheter til å ta arbeid langt hjemmefra og dermed bidra til Finlands økonomiske økonomisk vekst.
Innføringen av konkurranse innen persontogtrafikken skal skje på en «ordentlig måte», ifølge regjeringen, som presiserer at dette inkluderer ivaretagelse av sikkerheten og hensyntagen til ansatte i jernbanesektoren.
Fordi myndighetenes enerettavtale med VR gjelder frem til utgangen av 2024, må avtalen reforhandles for at den bebudede konkurransen skal kunne komme i gang.
Fra noen hold i Finland er åpningen for persontogkonkurranse blitt møtt med protester.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen