Du er her

  • Hjem
  • /
    Grønt lys for tunnel-fartsmåling

Grønt lys for tunnel-fartsmåling

LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart – såkalt streknings-ATK – i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Departementets ja kan sees som et tegn på at samferdselsminister Knut Arild Hareide, og dermed regjeringen, beveger seg bort fra en restriktiv holdning til streknings-ATK som gjorde seg gjeldende under Hareides forgjenger i ministerstolen, Jon Georg Dale.

«Gjennomsnittsmåling av fart begrenser antallet drepte og hardt skadde med 50 prosent på ulykkesutsatte strekninger», sier Hareide i en kommentar til sitt departements ja-holdning.

«Det er altså et meget godt verktøy som jeg vil bruke der det trengs mest. Jeg er glad for at vi nå tar det i bruk i Ålesundstunnelene og i Mælefjelltunnelen», tilføyer Hareide.

Han fremsto som samferdselsminister etter Dale da statsminister Erna Solberg i slutten av januar presenterte sin nykomponerte regjering.

Tunnelene der streknings-ATK nå skal tas i bruk har ifølge departementet høy gjennomsnittsfart.

Ålesundstunnelene (Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen) har hatt mange ulykker, mens det i Mælefjelltunnelen jevnlig er målt hastigheter på over 200 km/t, poengterer departementet.  

«Vi har lyttet til bekymringene som har kommet i forbindelse med høy fart i disse tunnelene, og vi har lyttet til de faglige rådene vi har fått», sier Hareide.

«I vår vurdering legger vi vekt på at andre kontrolltiltak i tunnel er praktisk vanskelig å gjennomføre, og vil utsette kontrollpersonellet for risiko», poengterer han.

Hans departement forklarer i en pressemelding i ettermiddag at klarsignalet for streknings-ATK i de aktuelle tunnelene foreligger etter søknad fra Statens vegvesen.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS