Den andre halvdelen av elsykkel-bruken skjer istedenfor bruk av kollektive transportmidler, vanlig sykkel, apostlenes hester og annet, ifølge evalueringen.
Den er utført i tilknytning til «elfordonspremien», en offentlig ordning for økonomiske bidrag til folks kjøp av elsykler og enkelte andre typer eldrevne tohjulinger.
Det fremgår også av evalueringen at elsykkel-bruken erstatter bilkjøring i større grad for menn enn for kvinner, og at den erstatter bilkjøring i større grad utenfor enn i storbyer.
Trafikverket melder at det i sesongen 2017/2018 ble solgt 103 000 elsykler i Sverige, opp fra 67 500 elsykler i den foregående sesongen – en oppgang godt hjulpet av at det kom fart i den statlige støtteordningen.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen