Du er her

  • Hjem
  • /
    Hybridtog klargjøres for norske jernbanespor

Hybridtog klargjøres for norske jernbanespor

NYHET: Testkjøring er i gang av det første i en serie på 14 hybridtog som fra og med neste år skal settes i trafikk på Trønderbanen samt på strekningen Trondheim–Røros.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

De nye hybrid-togsettene, også omtalt som bimodale tog, skal kjøres elektrisk på elektrifiserte strekninger og ellers på diesel.

De kommer til erstatning for mindre miljø- og klimavennlige dieseltog som er over 30 år gamle.

Norske tog, den statlige enheten som eier togmateriell som brukes i Norge, opplyser i en pressemelding i dag at den igangsatte testingen skjer i samarbeid med persontogoperatøren SJ Norge.

«Dette er en god nyhet for alle oss som er glad i tog og er opptatt av å reise klimavennlig», sier Norske togs adm. direktør Øystein Risan om nyanskaffelsen.

«Det er fortsatt en del togstrekninger i Norge som ikke er elektrifisert, og for disse strekningene er bimodale tog det første viktige skrittet på vei mot nullutslippstog», tilføyer Risan.

De nye togsettene leveres av sveitsiske Stadler og ligner på de elektriske drevne Flirt-togene, også Stadler-leverte, som fra noen år tilbake er i trafikk på Vestlandet og på Østlandet.

Med sine nær 113 meter er de nye togsettene vel dobbelt så lange som de gamle diesel-settene. De nye oppgis å ha en kapasitet på 241 passasjerer pr. togsett, kraftig opp fra de gamles kapasitet på 136 passasjerer.

Ment for trafikk i Midt-Norge, altså, men selve testkjøringen skal frem til jul foregå i hovedsak på strekningene Skien–Drammen og Skien–Nordagutu, mens det neste år skal foregå testkjøring også i Midt-Norge.
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS