Saken dreier seg om tildeling av ruteleier på strekningen Oslo–Trondheim, der den statlige norske operatøren CargoNet ble tildelt et ruteleie som ifølge Jernbanetilsynet burde vært gitt til statlige svenske Green Cargo.
Tildelingen fant sted for et drøyt år siden, da Bane NOR – da fortsatt kjent som Jernbaneverket – fordelte ruteleier som var blitt ledige ved at godstogoperatøren Cargolink trakk seg ut.
Green Cargo klaget over en ruteleietildeling som gjaldt Oslo–Trondheim. Dermed ble dette en sak for Jernbanetilsynet, som i en pressemelding gir denne oppsummeringen:
«Bane NOR forskjellsbehandlet Green Cargo og CargoNet da sistnevnte fikk tildelt retten til å benytte ruteleier på strekningen Oslo–Trondheim i mars 2016. Tildelingen førte til redusert konkurranse i jernbanemarkedet.»
Som følge av det hele har Jernbanetilsynet pålagt Bane NOR, slik det oppsummeres i pressemeldingen, «å motvirke forskjellsbehandling og diskriminering ved tilsvarende situasjoner i fremtiden.»
Men Jernbanetilsynet har «ikke funnet det nødvendig å pålegge tiltak for å rette opp i den kortsiktige forverringen av konkurransen i markedet», forklart med at «Bane NOR for gjeldende ruteplanperiode 2017 har tildelt Green Cargo de ruteleier de har søkt om.»
Bane NOR var i formiddag ikke beredt til å kommentere saken overfor Samferdsel.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen